Kursusadministration

Certifikater

Til kursuscertifikater skal benyttes nedenstående oplysninger enten på dansk eller engelsk.

Derudover skal der sendes en digitaliseret underskrift i blå fra kursuslederen. Man kan enten skrive sin underskrift på et stykke papir, og tage et billede af den eller scanne den ind, eller man kan underskrive digitalt med iPad + Pencil på Ninas kontor (1911-235).

Tekst og underskrift sendes til Nina, som lægger det ind i CED's fastlagte certifikatlayout, med den tilknyttede kursusadministrator i SEK på CC. 

Den tilknyttede kursusadministrator i SEK sørger for at sende certifikater ud til deltagerne per e-mail. Hvis certifikater skal sendes ud via Brightspace, skal man selv sørge for at sætte det op.  


Course aims and learning outcome

[Udfyldes]

Course duration

[Udfyldes med antal timer/kursusdage og evt. ECTS - man kan derefter eventuelt komme ind på selve indholdet, hvis man ønsker.]

Course form

[Online, blended, on-campus – noget andet?]

Kursusleder

[kun én person]


Kursets formål og læringsmål

[Udfyldes]

Kursets omfang

[Udfyldes med antal timer/kursusdage og evt. ECTS - man kan derefter eventuelt komme ind på selve indholdet, hvis man ønsker.]

Kursets form

[Online, blended, fysisk – andet?]

Kursusleder

[kun én person]


Digital kursussupport

Hvis du er ansvarlig for Brightspacekurser, som CED udbyder, kan supporten fra Digital Udvikling være behjælpelig med at tilknytte brugere. Du kan læse mere her:

Evaluering

Som underviser er man selv ansvarlig for evaluering evt. med bistand fra relevant funktionschef.  

Forplejningspakker

Ved kurser og workshops som afholdes internt, tilbyder vi vores kursister standardforplejning fra Jespers Torvekøkken eller Matematisk Kantine. Valg af leverandør afhænger af hvor kurset afholdes. Der tages højde for, om der er tale om halv- eller heldagskursus eller kort workshop.
Forplejningen leveres typisk udenfor undervisningslokalet.

Sekretariatet bestiller forplejning 3-4 dage før kursusafholdelse i henhold til deltagerliste og undervisere. Kursuskoordinator bedes indmelde tidspunkter for spisepauser i god tid.
Ved kursustilmelding har deltagerne mulighed for at indmelde særlige kosthensyn f.eks. vegetar, vegansk eller eventuelle fødevareallergier, således at der tages højde for dette, når forplejningen bestilles. Hvis der er deltagere som herudover har særlige ønsker, beder vi deltagerne om selv at medbringe den mad, de måtte have brug for.

Hvis underviseren bliver bekendt med ændringer til f.eks. deltagerantal, meddeles dette sekretariatet hurtigst muligt, således at det er muligt at justere forplejningen.

Sekretariatet har desuden chokolade, som kan serveres til kurser ved behov.

Halvdagskursus, formiddag eller eftermiddag (ca. 3 timers varighed):

  • Morgenbrød samt kaffe, te og vand

  • Eftermiddagskage samt kaffe, te og vand

Heldagskursus

  • Morgenbrød samt kaffe, te og vand

  • Sandwich og sodavand/ kildevand

  • Eftermiddagskage samt kaffe, te

Workshop (op til 2 timers varighed)

  • Kaffe, te og vand

Konferencevarer/merchandise

AU har et udvalg af logo-/konferencevarer, som kan købes via Stakbogladen og på webshop.au.dk

Du kan læse mere om AU-merchandise her: https://medarbejdere.au.dk/administration/kommunikation/konferencer-og-arrangementer/merchandise

  • Varerne skal bestilles i god tid (min. 14 dage før det skal bruges) 
  • Kursusholder aftaler evt. behov for navneskilte m.m. med den administrative tovholder  

Vi har et lager af følgende basisvarer i sekretariatet:  

  • Navneskilte 
  • Bord-foldeskilte 
  • Plastikposer  
  • Muleposer 

Der bestilles kun andre varer (fx vandflasker, muleposer, kort) ved større konferencer. 

Kontaktperson i sekretariatet

Afholdelse af kurser skal koordineres med følgende kontaktpersoner i sekretariatet:

Tværgående kursuskoordination Bente Jønshøj
Kurser for instruktorer og studenterundervisere Birthe Tillgard
Kurser for ph.d.-studerende og -vejledere Lone Folmer Nielsen
Introduction to Teaching and Learning (InTeL) Julie Lykke Facius
Universitets­pædagogikum og arkitekt-pædagogikum Julie Lykke Facius
Online og blended learning på BSS Julie Lykke Facius
Brightspace-workshops Birthe Tillgard
Alle andre workshops for lektorer og professorer Lone Folmer Nielsen

Kursusadministrationens opgaver og støtte til kursusledere

Før kursusudbud:

  • Planlægger nye kursusdatoer sammen med kursuslederne. Sekretariatet tager initiativ til at indhente kursusdatoer for det kommende år omkring uge 12 med frist omkring uge 20.
  • Booker lokaler
  • Opretter nye kursusudbud på CED's kursushjemmeside – efter kursusskabelon er udfyldt af kursuslederne
  • Redigerer kursusudbud på CED's kursushjemmeside – efter kursusskabelon er udfyldt af kursuslederne
  • Opretter kurserne i Conference Manager
  • Offentliggører kursusdatoer og tilmeldingslink på CED's kursushjemmeside
  • Kommunikation om kurserne: CED's nyhedsbrev hhv. nr. Q2 og Q4.
  • Kommunikation herudover skal ske gennem kursusleders egen LinkedIn-profil

Under kursusudbud:

  • Udsender deltagerlister til kursusledere/undervisere
  • Bestiller forplejning
  • Evt. hjælpe med udsendelse af information til deltagerne (mail), fx aflysning af kursus, ændring af kursusdatoer o.l.

Efter kursusudbud:

  • Opsætter kursusbeviser – ikke beviser der genereres via Brightspace
  • Fremsender kursusbeviser til deltagerne – ikke beviser der genereres via Brightspace
  • Opdatering af gennemførte deltagerlister sammen med kursuslederne
  • Fremsender deltageroversigter til fakulteterne
  • Indsamler kursusdata til centerledelsen

Kursuslederens rolle og ansvar

Tema Rolle og ansvar
Kursusbeskrivelse Kursusleder er ansvarlig for udarbejdelse af kursusbeskrivelse, herunder alignment mellem kursets læringsmål, undervisningsform og evt. eksamen og kursets alignment med nationalt rammeværk for pædagogisk kompetenceudvikling.
Undervisere Kursusleder er ansvarlig for forslag til undervisere på kurset. Kursusleder drøfter forslaget med funktionschefen, som træffer den endelig beslutning om bemanding under hensyntagen til undervisernes faglige og pædagogiske kvalifikationer samt ressourceanvendelse.
Koordination mellem kursuselementer/-moduler Kursusleder er ansvarlig for at sikre sammenhæng mellem de forskellige kursuselementer/-moduler samt koordination med og mellem involverede undervisere. Såfremt kurset har modulansvarlige sker koordination hovedsageligt med disse.
Undervisningsevaluering Kursusleder er ansvarlig for, at kurset evalueres samt at sikre opfølgning/tilbagemelding på evalueringerne til undervisere og funktionschef.
Kontinuerlig udvikling, kursus og undervisere Kursusleder kan bl.a. med afsæt i kursusevalueringer, strategiske indsatser og ny forskningsbaseret viden bidrage til at identificere udviklingspotentialer i kurset.
Kursusleder aftaler større ændringer med funktionschefen af hensyn til kursuskontinuitet, sammenhæng i kursusportefølje samt ressourceforbrug.
Funktionschefen er ansvarlig for den kontinuerlige faglige udvikling af underviserne.
Kursusadministration Kursusleder har kontakten med kursussekretær for kurset og sikrer rettidig information og koordinering i et samarbejde med denne.

Lokalebooking

  • Sekretariatet booker lokaler til kurserne et år i forvejen. Lokaler til efterårskurser bookes 1. oktober året før kursusafholdelse og til forårskurser 1. april året før kursusafholdelse 

  • Kursusleder skal afklare lokalebehov med kursusadministrator: kapacitet, plenum og evt. grupperum 

  • Lokalebooking handler om tilgængelighed og hvad vi kan få.  

  • Vi benytter, så vidt det er muligt, CED’s egne lokaler til kurser 

  • Vi benytter konferencecentret efter behov (ved store kurser som fx Universitetspædagogikum) 

Som udgangspunkt står borde i standardopstilling – det er ikke nødvendigvis muligt at få opstillet borde efter ønske. Underviser må gerne selv ændre bordopstillingen, blot borde og stole sættes tilbage til standardopstilling efter endt kursus. 

Skabelon til kursusoprettelse

Ved oprettelse af kurser skal der udfyldes en kursusskabelon.

Kursusskabelonen er blevet lavet for at effektivisere arbejdsgangen ved oprettelse af kurser. Kursusskabelonen bruges til oprettelse af tilmeldingsside og hjemmeside. Derfor er det vigtigt, at informationen er fyldestgørende.

Vær opmærksom på, at kursusinformationen til hjemmesiden skal udfyldes på både dansk og engelsk.

Oprettelsen af et kursus skal være godkendt af en funktionschef for at sikre overblik over den samlede kursusportefølje.

Tilmeldingssiden

Tilmeldingssider oprettes i systemet Conference Manager.

Hvad skal sekretariatet vide, og hvad skal kursusafholder tage stilling til?

Kursusholder skal holde sig til et maksimum af info, der skal indhentes for at sikre overskuelighed for vores kursister. Som standard står der navn, e-mail, institut og AU ID i tilmeldingsblanketten.

Kursusholder skal ift. sit kursus tage stilling til følgende:

  • Tilmeldingsfrist.
  • Hvilken info vil du gerne indhente? Overvej, hvor meget der rent faktisk er nødvendigt. Skal kurset være online? Sender du selv Zoom-link ud eller skal det lægges ind på tilmeldingssiden – OBS kan i så fald efterfølgende ikke ændres. Sekretariatet anbefaler, at kursusholder selv udsender Zoom-link et par dage før kursusafholdelse. 
  • Sekretariatet anbefaler, at underviser tager kontakt til deltagerne i god tid inden kursusstart. Deltagerne får en tilmeldingsbekræftelse, men skal også have en mail fra underviser nogle dage før kursusstart.
  • Hvilken evt. vigtig info skal der stå i bekræftelsesmailen?  
  • Bekræftelsesmail: kursusadministrator skriver kontaktperson for hhv. faglige og administrative spørgsmål.  

Årshjul for kursusadministration

Dine kontakter i sekretariatet