Kunsten på CED

Kunsten på CED er kurateret af Artboost.com – Anders Cederholm og kurator Christina Dvinge.

Kunstpolitik på CED

Kunsten som en afspejling af CED – og en fortsættelse af AU's tradition for udsmykning

Kunsten har altid været en naturlig del af AU, og det skal den naturligvis også være på CED, hvorfor den skal være en nærværende, udtryksfuld og inspirerende del af centeret for både ansatte, samarbejdspartnere og gæster. Frem for alt, tænker vi, at kunsten – i dens mange former og afskygninger – skal spille sammen med det, vi laver og være med til at udtrykke CED som et dynamisk og innovativt hus for alle typer af læring.

CED's kunstpolitik tager udgangspunkt i AU's kunstpolitik og afspejler således hovedlinjerne heri såvel hvad angår holdning til og perspektiver på kunsten som de ambitiøse tanker om, hvordan kunsten bør medtænkes, således at den får en væsentlig plads og rolle i vores rum, bygninger og hverdag.

Det vil derfor også være centralt i CED's kunstpolitik, at vi har visioner om, at kunsten kan være med til at reflektere det pædagogiske arbejde og læreprocessernes dynamik, ligesom den med sin æstetik, genre, værktyper og udtryksformer har mulighed for at afspejle de mange måder, vi arbejder på, vores faglige alsidighed og professionalisme, den kvalitet, vi arbejder med og ønsker at levere samt de mangeartede relationer, vi indgår i, og de artefakter og værktøjer, vi benytter os af.

Bæredygtighed, genanvendelse, lokal forankring og socialt ansvar et vigtigt aspekt af kunst på CED

Vi ønsker, at kunsten matcher tanker om genanvendelse, bæredygtighed og historiske tråde i den bygning, vi overtager. Det gælder både den første udsmykning af centeret, men også i det fortsatte arbejde med kunsten, hvor vi tilstræber et balanceret samspil med bygningens arkitektur, materialer og indretning. Et samspil, der desuden understøtter sundhed og trivsel i form af et positivt, inspirerende og motiverende arbejdsmiljø.

(Herunder vægtes det ud fra et mangfoldighedsperspektiv, at den enkelte medarbejder har mulighed for at sætte sit eget udtryk på eget eller fælles kontor uafhængigt af de generelle linjer i politikken, men med udgangspunkt i den enkeltes valg af udsmykning og stil.)

Et andet aspekt af bæredygtighed, er, at vi ønsker at tænke økonomisk bæredygtigt i vores valg af kunst ved at genanvende og låne kunst fra eksempelvis AU's depot og benytte kunst fra kunstforeninger/-cirkler m.v. Dertil ønsker vi at samarbejde med lokale kunstnere herunder eksempelvis Kunstakademiet i Aarhus, lokale gallerier, kunsthaller eller kunstnergrupper samt at indtænke social ansvarlighed i vores beslutninger vedrørende kunst.

Sidst og ikke mindst repræsenterer bæredygtigheden også en cirkularitet, vi gerne vil bringe til live i form af løbende udstillinger og events af kunstnerisk karakter.

Moderne samtidskunst kunst, der repræsenterer diversitet i genre, værktyper og udtryksformer

Vi ønsker, at kunsten på CED er kunst, der fødes med huset i form af udsmykninger af vægge, rum, etager samt udtrykker og afspejler funktioner samt guider både ansatte og gæster rundt i huset. Kunsten er således på den ene side en fast del af huset og spiller sammen med den kvalitet og soliditet, som huset og vores métier repræsenterer. Endda i en sådan grad, at kunsten kommer til at navngive rum, lokaler eller funktioner i centeret.

På den anden side ønsker vi en kunst, der forandrer sig med og udtrykker CED's liv og dynamik og på den måde hele tiden også nytænkes og følger centerets egen udvikling og inspiration. Ikke mindst som en refleksion af læring, kreativitet, digitalitet og innovation og vores forankring i forskningen og dens udvikling.

Kunsten er moderne samtidskunst i alle dens former, der afspejler den moderne virkelighed, som universitetet er en del af. Kunsten skal være mangeartet genre-, form- og værkmæssigt. Det kan være vægmalerier, malerier, skulpturer, lysinstallationer, videokunst, digitalkunst, performancekunst m.v. Kun fantasien sætter grænser, ligesom både de indre og de ydre rum udnyttes.

Kodeord for værkerne er, at de må være nærværende og inspirerende, men også på en gang have høj kunstnerisk og æstetisk kvalitet og være nytænkende og grænsesøgende. Med andre ord er ambitionen, at kunsten ikke kun kan skabe rammer, der kan stimulere nysgerrighed, fordybelse og faglig excellence, den må også gerne kunne rykke og provokere os til at se nye perspektiver, sammenhænge eller muligheder.

Formidling af kunst og kunst som samlingspunkt og facilitator af fællesskaber

Vi ønsker, at kunsten på CED kan være med til at skabe rammer og muligheder for sociale arrangementer og events eller på andre måder være en central del af eller skabe rum for fælleskaber og samlingspunkter. Dels i form af i formidling af kunst som eksempelvis artist talks, ferniseringer, fester og gæster. Dels med udgangspunkt i vores daglige virke, hvor vi ønsker, at kunsten er nærværende og samspillende og skaber kreative og innovative rammer, når vi holder møder, arbejder i grupper, afholder uddannelsesdage, konferencer m.m.

Vi ønsker, at kunsten kan være og blive en del af vores brand internt og eksternt og dermed også være med til at definere os både i opstarten og i fremtiden.

Kunstudvalget

I kunstudvalget sidder:

  • Anne Mette Mørcke
  • Kasper Lauritzen (Digital udvikling)
  • Lone Folmer Nielsen (sekretariatet)
  • Dorte Sidelmann Rossen (Uddannelsesudvikling)
  • [Mangler repræsentant] (Undervisningsudvikling)

Kurators ord om kunsten på CED

Med begrebet tidslighed som overordnet tematik søger kunsten på Centre for Educational Development at spejle den kultur og det sted, som den indgår i. 

Værkerne til CED er udvalgt som resultat af et forløb, hvor medarbejderne er blevet inddraget i en dialog om deres hverdag og arbejdsliv. Med udgangspunkt i medarbejdernes fortælling om CED som et sted, der favner bredt og tværfagligt og et sted, der er knyttet sammen qua forskellighed og diversitet, har vi håndplukket en række værker, der ligeledes er fagligt diverse.

Centrale begreber for kunsten på CED er begreberne stiltand, bevægelse, forsvinde og bevare. Disse begreber fungerer som forankringspunkter på tværs af værkerne og peger på tidslighed som et begreb, der forstås i både mikro- og makroperspektiv. 

Tid er for individet definerende for de helt små hverdagsøjeblikke på CED. En hverdag, der for det vidensdrevne menneske, kan være præget af konkurrence, travlhed og splittelse. Men også en hverdag, som er båret af et stærkt kollegialt fællesskab og en vilje til at støtte hinanden og give plads til at fejle og tage ved lære. Det kommer til udtryk i en række værker, som fortolker menneskets balancegang mellem stilstand og bevægelse og mellem succes og fejl, som det ses hos f.eks. Anne Langgaard, Iris Bakker, Kirstine Autzen og Carl Krull.

Tidslighed som begreb henviser også til en cyklisk og mere holistisk anskuelse. Tiden og historiens gang er central for det forsknings- og undervisningsmiljø og den akademiske arv, som CED står på skuldrene af. Denne form for cykliske tidslighed kommer til udtryk i værker, der gennem abstrakte materialevalg og formsprog arbejder med fremsyn, tilbageblik og forgængelighed f.eks. ved at trække på referencer til videnskaben og naturens rytme og logik. Dette ses i værker af Amanda Betz, Johannes Holt Iversen, Anders Bülow og Cecilie Enevold Nielsen m.fl. 

Det er håbet at den nye udsmykning på CED vil give anledning til refleksion og perspektivering og at kunsten kan bidrage til at skabe en stabilitet og ro i en hverdag, hvor tiden kan opleves kort og flygtig.

- Christina Dvinge, Kurator